Bert4ndang Rum4h 0rang Biar N4mpak ‘B0doh’ Jangan Memandai

Setelah lama ‘berkurung’ kini tiba masanya untuk kita bertandang ke rumah saudara mara, kawan rapat dan balik kampung untuk bertemu dengan orang yang kita sayangi.

Rasanya, kalau bertandang ke rumah jiran mahu pun saudara mara mesti macam-macam cerita. Maklumlah sudah berapa lama tak bersua dan bertanya khabar.

Seperti sebelum ini, kalau bertandang ke rumah orang, tak kiralah saudara mara, adik beradik atau jiran sekali pun, orang tua-tua selalu pesan, masuk rumah butakan mata dan keluar rumah bisukan mulut.

Sebab kita tak tahu kehidupan mereka sebelum ini. Susah senang mereka dan kehidupan mereka. Paling penting, hormatilah cara kehidupan mereka.

Jangan kita yang nak ‘berlagak’, tunjuk pandai atau lebih teruk ‘kaki sembang’ macam kita saja yang tahu dan betul.

Inilah yang dikongsikan oleh Syahirah Omar tentang pesanan maknya bila bertandang ke rumah orang. Ada betulnya.

Bertandang Rumah Orang, Hormatilah Cara Mereka

16 tahun lepas Mak saya pernah berpesan,

Kalau ke rumah orang, biar kita nampak ‘bodoh’ dari kita memandai-mandai. Mak saya pesan lagi, kalau pergi rumah orang, kalau tak pandai nak menolong dan berbual, basuh je pinggan di dapur. Yelah waktu tu umur saya masih mentah.

Bila tuan rumah masak sedap, Puji masakkan. Ucapkan terima kasih sebab susah payah tuan rumah siapkan makanan.

Tanya resepi supaya kita belajar sesuatu. Jangan buat palatao. Cuma mak saya tak sebut la palatao. Palatao ni budak zaman sekarang je cakap.

“Eh, bukan macam ni. Mana sedap buat macam ni. Nenek aku masak sedap gila, dia letak halba, lada hitam,” Contoh jelah ni.

Cuba hormati orang lain, tak perlulah kita ajar itu ini melainkan orang minta ajar.
Maksud mak saya buat ‘bodoh’ tadi.

Kita sentiasa merendah diri. Janganlah asyik nak cerita kita tahu semua. Kita pandai semua. Cara kita paling sedap, paling bagus, paling perfect. Jangan sesekali. Sebab setiap orang ada caranya. Tak kisah la bab masak, bab uruskan rumahtangga atau sebagainya.

Hormatilah cara orang lain, raikanlah. Jangan asyik nak jadi palatao.

Apa itu palatao? Palatao ni bermaksud ‘kepala tahu’ atau ‘sembang deraih’ dalam bahasa utara. Palataologist ni selalunya jenis cakap sampai bergegar tiang rumah. Maksudnya sembang beria betul. Sedangkan belum tentu apa yang dia rasa dan tahu tu adalah betul belaka.

Bila orang lain beri pendapat semuanya tak betul, dia je betul. Bila orang tengah cakap, dia mencelah pertahankan pendapat dia dan lansung tak mahu terima pendapat orang lain.

Jenis Kaki Sembang

Hari ini, sekali lagi saya nak kongsikan tentang 3 jenis kaki sembang yang Rasulallah paling benci. Perkongsian asal dari Dr. Kamilin Jamilin.

“Thartharun”, iaitu golongan yang sembang kencang atau cakap berjela-jela yang tidak berfaedah. Mereka ini biasanya suka mencelah percakapan orang lain dan gemar menguasai perbualan tanpa memberi ruang kepada orang lain bercakap.
“Mutasyaddiqun”, iaitu golongan yang suka bercakap dengan gaya yang merendahkan atau meremehkan orang lain.
“Mutafayhiqun”, iaitu golongan yang bila bercakap, suka cerita tentang dirinya sahaja untuk tonjolkan dirinya lebih dari orang lain.
Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda:

أَبغَضَكُمْ إِليَّ وَأبْعَدَكُمْ مِني مَجْلساً يَومَ القِيامةِ: الثَّرْثَارونَ، والـمُتَشَدِّقُونَ، وَالـمُتَفَيْهِقُون

“Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh kedudukannya daripadaku pada hari Kiamat ialah orang yang paling lebat sembangnya, orang yang suka memperolok orang lain dan orang yang sombong bicaranya.” [riwayat al-Tirmidzi].

Jadilah seperti buah jagung. Jagung membungkus semua butir biji yang banyak. Dan janganlah jadi seperti buah gajus, sedangkan buah gajus menunjukkan bijinya yang cuma ada satu.

menarik juga Rupanya Inilah Punca Lipan Ada Dalam Rumah

Semoga bermanfaat. Insya Allah

Sumber:MajalahPerdana

Jom join group Ceramah Apa Hari Ini (CAHI) , Sama2 Kita Mencari Serta Berkongsi Ilmu… insyaAllah bermanfaat disana.. TQ
Ingin Sertai –> Klik Di Sini