Gigihnya Usaha Seorang Bapa, Demi Mencari Kerja Sanggup Tolak Motor Sejauh 10 KM..Anak Ada Di Depan, Motor Pancit

Aku jumpa atas jambatan Penang hala ke pulau tadi. Bapa bersama anak 6 tahun naik moto RC lama tengah panas rembang. Dari Bagan Datoh Perak Mai penang nak pusing2 cari kerja. Anak 8 orang, umoq abang ni lingkungan hujung 40an.

Perkongsian daripada seorang netizen yang menceritakan seorang bapa gigih mencari kerja sambil membawa anak, namun berdepan masalah tayar motosikal pancit dalam perjalanan.

Tadi jumpa dia atas jambatan dok bawak moto suzuki rc80 tayar belakang p3cah & ada budak umor 6 tahun kat depan. Aku Mintak nak tumpangkan budak tu, tp dia taknak. Mungkin dia takut aku bawak Iari anak dia.

Kat bagan datoh tu dia keja2 kampung ja & pendapatan tak cukup.

Aku bawak dia ke kedai moto, tukaq tayar luaq & tayar dalam, lepas tu bawak dia p makan nasi kandaq deen.

So aku bawak dia ke workshop dekat jelutong untuk tukar tayar pancit. Separuh jalan, dah teruk sagat tayar dia. Dekat 10km++ dia toIak motor dia & ank dia duduk kat depan.

Lepas bagi no hp tu, dia teruskan perjalanan nak balik katanya. Mungkin dia dah penat & letih sangat. Aku cuma dapat tolong dia tukaq tayar & belanja makan. Semoga urusan dia dipermudahkan.

Aku mintak no hp dia, bila aku call, takda bunyi, lepas tu dia keluarkan hp dia, rupanya bateri kong. Dia guna hp brand china yg paling murah yang amat. Memang tekan pun plastik semata mata.

Sedih betul teman dia tadi. Sepanjang aku duduk dengan dia, dia senyum sentiasa walaupun aku faham, dia datang jauh ni memang betul2 perlukan bantuan.

7 Tahap Kehidupan Setelah Kematian Menurut Islam dan Al-Qur’an

Tahukah kamu dalam Islam kamu akan dihidupkan kembali setelah kematian? Yuk, simak tujuh tahap kehidupan setelah kematian menurut Islam di sini!

Manusia yang telah meninggal akan dihidupkan kembali di hari kiamat dan dihitung amal perbuatannya sebagai catatan apakah mereka masuk surga atau neraka.

Namun, terdapat beberapa tahapan kehidupan yang manusia harus jalani sebelum dapat memasuki surga atau neraka.

Simak apa saja tahap kehidupan setelah kematian menurut Islam di bawah ini!

Tahap Kehidupan Setelah Kematian Menurut Islam
1. Alam Kubur atau Alam Barzah
kehidupan setelah kematian

Setelah manusia meninggal dunia, mereka akan berpindah ke alam kubur atau alam barzakh.

Di alam kubur, manusia akan bertemu dengan malaikat Munkar dan Nakir yang akan bertanya pada mereka mengenai agama.

Malaikat Munkar dan Nakir akan bertanya kepada manusia siapa Tuhan mereka, apa agama yang mereka percayai, apa kitab yang mereka baca, dan siapa Nabi mereka.

Manusia akan terus berada di alam kubur sampai tiupan sangkakala berbunyi.

2. Hari Kebangkitan
Setelah tiupan sangkakala dibunyikan oleh malaikat Israfil, dunia akan mengalami kiamat dan semua makhluk hidup di dunia akan dibinasakan.

Kemudian, malaikat Israfil akan meniupkan kembali sangkakala kedua yang akan membangkitkan semua makhluk hidup di dunia.

Tiupan sangkakala kedua tersebut menjadi tanda hari kebangkitan dimulai.

3. Padang Mahsyar

Setelah manusia dibangkitkan, mereka akan dikumpulkan bukan di bumi melainkan di padang mahsyar.

Padang mahsyar merupakan sebuah tempat datar yang sangat luas dan kering dengan matahari berjarak hanya satu jengkal dari kepala manusia dan terus menyinari padang ini.

Di padang mahsyar, orang-orang kafir dan musyrik akan merasa sangat kepanasan.

Sedangkan itu, umat muslim tidak merasakan kepanasan karena dilindungi Allah Swt.

Setiap manusia yang ada di padang mahsyar mulai diadili amal perbuatannya dan diiringi oleh dua malaikat.

Malaikat pertama bertugas sebagai pengiring manusia, sedangkan malaikat kedua bertugas sebagai saksi perbuatannya di dunia.

4. Yaumul Mizan atau Hari Penimbangan
Setelah dibangkitkan di padang mahsyar, manusia akan dikumpulkan berdasarkan Nabinya.

Mereka akan berbaris dan menunggu yaumul mizan atau hari penimbangan ketika amalan mereka ditimbang baik dan buruknya.

Jika manusia lebih berat timbangan amal baiknya, maka dia mendapatkan keselamatan.

Sementara itu, jika manusia lebih berat timbangan amal buruknya, maka dia mendapatkan kecelakaan.

5. Yaumul Hisab atau Hari Perhitungan
kehidupan setelah kematian

Amal perbuatan manusia kemudian dihitung di yaumul hisab atau hari perhitungan.

Hal ini tertulis di Al-Qur’an suratS Al-Ghashiyah 25:26 yang berbunyi

Allah berfirman, “Sesungguhnya kepada Kami-lah kembali mereka, kemudian sesungguhnya kewajiban Kami-lah menghisab mereka.”

Manusia yang sedang dihitung amal perbuatannya akan dibagi menjadi dua, yaitu hisab yang mudah dan hisab yang sulit.

Berdasarkan hadis Ahmad, Rasullullah saw. menjelaskan apa itu hisab mudah.

Berikut bunyinya:

“Kemudian dari Aisyah r.a. ia bertanya tentang apa itu hisab yang mudah. Rasullullah saw. lantas menjawab “Allah memperlihatkan kitab (hamba)-Nya kemudian Allah memaafkannya begitu saja. Barang siapa yang dipersulit hisabnya, niscaya ia akan binasa.” (HR. Ahmad)

6. Jembatan Shirathol Mustaqim
Kehidupan setelah kematian berikutnya menurut Islam adalah melewati jembatan shirathol mustaqim.

Jembatan ini konon hanya memiliki lebar sekecil rambut dan sulit untuk dilewati.

Orang-orang yang lolos menyebrangi jembatan ini akan masuk ke surga, sedangkan orang-orang yang jatuh akan masuk ke neraka.

Bagi manusia yang timbangan amal kebaikannya tinggi, ia akan mudah menyebrangi jembatan ini.

Sementara itu, manusia yang timbangan amal kebaikannya sedikit akan kesulitan menyebrangi jembatan ini.

7. Surga dan Neraka
kehidupan di surga

Kehidupan setelah kematian terakhir adalah tinggal di surga atau neraka.

Surga adalah sebaik-baiknya tempat kembali, di surga kamu tidak pernah mengalami kesedihan, penderitaan, dan kesengsaraan.

Surga diciptakan oleh Allah bagi umatnya yang beramal saleh dan berhati bersih.

Sementara itu, neraka merupakan seburuk-buruknya tempat kembali dan dipenuhi dengan penyiksaan, kesedihan, dan kesengsaraan.

Orang-orang yang berbuat keburukan akan tinggal di neraka sebagai balasan keburukan yang mereka lakukan di dunia.

Sumber:iMuslimNetwork

Jom join group Ceramah Apa Hari Ini (CAHI) , Sama2 Kita Mencari Serta Berkongsi Ilmu… insyaAllah bermanfaat disana.. TQ
Ingin Sertai –> Klik Di Sini