“M4k Mertua Aku Kata Iaki Aku Bod0h, Sebab Jaga 4ku Dal4m P4ntang..”, Kisah Nasihat

F0to sekadar hiasan. Mertua vs menantu wujud. Aku nak mula dari mana pon tak tau. Sebab terlalu banyak makan hati dengan mertua aku. Mertua aku dengan suami aku ni muka sama. Ada yang cakap kalau muka sama ni, panas. So, diorang memang akan selalu gadoh. Kisah ni bermula semenjak aku tunang dulu. Masa tunang, mertua aku rasa tercabar.

Dia namp4k suami aku lebihkan aku. Aku tak tahu lebihnya yang mana, sampai suami aku nak belikan handbag aku pon kene belikan untuk mertua aku sek4li. Dah nak dekat wedding kitorang, mertua aku da berani tengk1ng2 aku.

Oh lupa, sepanjang tunang mertua aku selalu ngadu yang suami aku ni kur4ng aj4r dengan dia. Melawan. Aku pon selalu la nasihatkan suami aku. Ok takpe lagi.

Dah nak dekat wedding tu, mertua aku begadoh dengan suami aku. Macam biasalah, mertua aku memang akan call aku cerita macam2 buruk2kan suami aku.

Aku rasa tu cara dia untuk bagi anak dia tak jadi kahwin. Rasanya la… setiap kali diorang gadoh, mak dia akan jadikan aku punca. Kononnya sebab ada aku, suami aku xpandang mertua aku.

Suami aku ni tak pernah berhabis untuk aku. Tak pernah sekali. Last hadiah yang aku dapat tu lahhh handbag tu. Sekarang dah setahun kitorang kahwin.

Dari hari ke sehari memang akan ada gadoh antara suami aku dan mertua aku. Mertua aku ni jenis perfectionist. Masa aku mengandung, aku tak sihat, aku tak larat nak pergi kenduri,

dia paksanya aku pergi semata2 takut tuan rumah tanya mana isteri. Pergi mana2 suami aku yang banyak bawakkan. Sebab bapak mertua aku skit.

Cerita yang membuatkan aku sampai ke krt adalah cerita malam raya. Suami aku kerja 12jam 7-7. Disebabkan aku tengah sarat masa puasa, aku tak larat nak pergi cari baju raya sendiri.

Aku memang mengharapkan suami aku untuk bawak aku pergi mana2. Masa raya aku memang dah masuk 9bulan. So, suami aku ni penat kerja sampai tak sempat nak bawakkan aku pergi cari baju raya.

Yelah. Kerja 6hari. Setiap hari ahad mesti kena ada rumah mertua aku. So, memang takde masa. Aku redha. Sampailah malam raya. Suami aku bawak aku pergi cari baju raya.

Dlm 10km keluar rumah, mertua aku marah kenapa malam raya tak datang rumah. Orang lain semua malam raya datang rumah mak masing2. So, disebabkan nak cepat, aku pon tak beli baju raya.

Sampai rumah mertua, tu kali pertama aku nampak mertua aku marah yang mulutnya sangat tak boleh dikawal. Dia bodohkan suami aku. Banding2kan suami aku dengan adik dia.

(Adik beradik suami cuma 2orang termasuk suami. Adik dia perempuan). Mertua bising2 cakap duit RM300 yang suami bagi bulan2 tu tak sama macam adik dia. RM500 sebulan.

Adik dia perempuan. Belum kahwin. Dan kerja cuma dalam 3 4 bulan. Takde komitmen. Lepas kerja terus belajar. Dan tempoh tu lah yang mertua aku ulang2 puji anak perempuan dia sebab bagi tak sama macam suami aku.

Mertua aku setiap kali marahkan suami aku, mesti melibatkan aku. Mertua aku cakap lepas kahwin suami aku jadi teruk. Tak macam sebelom kahwin. Boleh bawak mertua jalan2.

Suami aku pon bangon sekali. Mertua aku terjah masuk bilik, yela sebab risau anak aku ngarok kuat sangat. Tapiii sempat lagi dia sound aku, lepas ni tak payah nak kejot2 ‘A’ sgt, A penat keje.

Masa tu aku diam. Aku percaya, mertua aku ni memang sayangkan anak tak bertempat. Bila anak aku dah 2 bulan, diorang gadoh pasal topik lain, dia bangkitkan topik aku kejot laki aku malam2 masa pantang.

Depan aku dia cakap dengan laki aku. Kau kahwin, semua kau buat. Macam bodoh. Aku ni tak pernah suruh abah kau jaga anak.

Aku taulah bini kau keje. Tapi kalau aku keje pon, aku tak suruh abah kau jaga korang. Macam nak bagi kitorang gadoh kan bila cakap macam tu depan aku.

Aku sendiri tak tau nak buat macamana. Mungkin korang baca ni macam simple. Tapi aku sendiri tak mampu nak senaraikan macam2 yang dia buat kat aku.

Doa2 buruk dia untuk anak aku. Disalahkan aku sebab tak tegur laki aku supaya jangan melawan cakap
dia.

Pernah sekali dia call aku masa laki aku keje malam, dia marah aku sebab aku tak masak kalau laki aku keje malam. Aku tidur rumah mak aku kalau laki aku keje malam.

Siangnya aku keje, tak sempat wei nak masak. Mertua aku siap cakap, ntah A makan apa pon kau tak amek tau. Emmmmmmmmmmmmm.

Korang rase.Memang makan hati sangat2 dengan mulur dia. Aku mampu sabar je. Tapi kadang2 boleh buat aku dengan laki aku gadoh terok pasal mertua aku ni.

Korang ada idea tak nak bagi mertua aku ni sedar yang suami aku ade tanggungjawab. Aku ni bekerja, tolong suami bayar keperluan rumah.

Tapi suami tak boleh tolong jaga anak aku. Emmm ntala korang. Minta jasa baik korang untuk doakan aku terus kuat.. Terima kasih.

KISAH KE 2.Assalamualaikum warga krt..Nk berkongsi luahan hati..sy dah kawin 5thun..spanjang 5thun perkahwinan sy,

suami xpernah bg duit nafkah..kdg2 bila hal ni sy bangkit, dia kata sy ni x bersyukur..ada makan ade tempat tinggal..

katanya ade org lain lbih susah..spnjng 5thun sy kawin, sy bole kira bape helai kain baju sy yg suami beli..entahlah, nk ckp sy xreti bersyukur mcm mana lg pn sy xtau..

kdg2 dpt duit sedebuk duit gaji, dia bg sy pegang je duit tu..tp lgsung xde ckp..nah syg amik ni 100 duit belanja syg..dan duit sedebuk tu mcm xnmpk ape..

kejap je abis..byr itu ini tau2 je duit dah habis..sy tag dia kt fb mcm2 supaya terbuka mata dia utk dia menunaikan tggjwb dia beri nafkah..

dia takut sgt dgn bg sy duit nafkah, duit jd xcukup nk byr hutang nk makan. Banyak kali dah min, dia pegang duit tebal2..xpernah nk bg sy duit utk kegunaan sy sendiri..

yg dia bg duit utk belanja dapor..tu kdg2 bg 200 suruh jimat2 nk makan sebulan..pernah sy naik hantu pasal duit nafkah ni..

dia g semak balik la ilmu nafkah ni kt google..n dia akui dia wajib bg sy nafkah..kalau xbg di kira berhutang smpai bila2..pastu nk buat ayat sedih,

sy ni xreti sabar dia tgah susah..mcm mana xsusah..mcm xde akal, takut sgt duit xcukup sbb nk bg isteri duit..dulu masa mula2 kawin mak dia da cuci otak dia,

katanya jgn bg bini pegang duit nt bini jd king. Mak nye takut sgt sy kikis duit anknye. Awal2 dah set kepala otak anak mcm tu.. dah tau nafkah isteri tu wajib, eh ingat time tu je..pastu x ingat dah..

sy ni dah la x di bagi kerja, suruh jaga ank sepenuh masa..katanya cr duit ni tugas suami..tp tgjawab semua kelaut..kdg nk beli keperluan peribadi pun kena ckp banyak kali

Tu pun x paham2 nk bg duit. Time ade duit xingat lgsung nk bg isteri.. bg pegang je tapi xbg guna. Skit btul hati. Bila gadoh pasal ni, dia aje nk menang. Dia aje btul

Yanti : Yg mak tu pon.. dh rasa nk control anak tu baik simpan ja
ank tu jgn bagi nikah.. sbgai mak patut nasihat baik2 ke anak.. biar jd manusia bertgjwb ni x lagi mangapi2 ank tu.. yg suami tu xkn xtau hukum hakam ..

Hanna : alhamdulillah dpt suami pemurah dan x kedekut dgn isteri. kdg2 suami x kisah saya belanja lebih. duit semua dye bg sy pegang. dye suh sy uruskan.

alang2 tt pegang duit suami amek la 50 utk nafkah tt. x berdosa tt amek utk nafkah. kalau nak tggu suami tt hulur hmmmm mmg xad duit nafkah bulan2..

Asyikin: Walaopon gji berkepok2..berkira ngn bini.. Memg sampai bila2 pon tak cukup..isteri tu pintu rezeki wahai suami.. Makin ko kedekut mkin sempit rezeki ko…

nafkah tu wajib ko bgi istri taw tak.. Tak kisahlah sikit k bnyk…isteri mesti gembira taw tak…tak pew sis.. Ad rezeki lain nnty allah bgi pada sis… Insyallah sis..

Shiela : Sy pun xkerja sis,cuma ya la syukur ada buat bisnes dari rumah..belanja2..the thing is jgn overthink sbb nnt kita juga yg stress,.just fkir ok laki sdh sdiakan rumah,makan pakai..ok la tu..

bab mak dia tu,pa ble buat lantakla..yg penting kau x tggl dgn dia..nnt lakimu bagi duit ambil ja,ckp mau bli makananka..mustahil lakimu xbagi klu bab makan

Pihak SantaiViral tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman social ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

PERHATIAN
Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sumber: SantaiViral

Jom join group Ceramah Apa Hari Ini (CAHI) , Sama2 Kita Mencari Serta Berkongsi Ilmu… insyaAllah bermanfaat disana.. TQ
Ingin Sertai –> Klik Di Sini